Hoe schrijf je teksten voor lezers?

Schrijven is niet zo moeilijk, dat kan haast iedereen. Maar zó schrijven dat mensen je tekst ook echt lezen, dat is een kunst. Een kunst die ik je kan leren.

Schrijven zonder ploeteren
Veel mensen ervaren dat schrijven alleen maar ploeteren is. Dat gevoel had ik vroeger ook. Toen had ik allerlei ideetjes in mijn hoofd, maar wist ik ze niet op op papier te krijgen. Inmiddels weet ik heel goed hoe je kunt voorkómen dat schrijven verzandt in ploeteren. Sindsdien heb ik verschillende boeken en vele artikelen heb gepubliceerd. Doordat ik zelf ervaren heb hoe je schrijven kunt leren, kan ik het ook goed aan anderen overbrengen.

Schrijfgewoontes
Hoe leer je zonder ploeteren een tekst schrijven die anderen graag willen lezen? Door een training te volgen waarbij je aan de slag gaat met je eigen teksten. In deze training leer je een aantal gewoontes af die je belemmeren bij het schrijven. En je leert een aantal nieuwe vaardigheden waardoor schrijven leuker en zinvoller wordt!

Kleine, gemêleerde groepen
Meestal geef ik trainingen op verzoek van een organisatie. Leren gaat het best in een kleine groep van mensen die elkaar niet al te goed kennen. De meest succesvolle trainingen zijn die waar mensen met verschillende achtergronden bij elkaar komen.

Voorbeelden

  • Beleidsmedewerkers van een onderzoeksinstituut moeten via e-mail en nieuwsbrieven relaties onderhouden met een groep wetenschappers. Ik leer ze aantrekkelijke mails te sturen waardoor de doelgroep zich aangesproken voelt.
  • Ict-ers schrijven adviesrapporten voor mensen die niets van ICT begrijpen – ik leer ze hun adviezen toegankelijker presenteren.
  • Onderzoek wijst uit dat 50 procent van de brieven uit een organisatie weliswaar goed gespeld maar toch onbegrijpelijk zijn: ze krijgen collectief een training.
  • Internet wordt steeds belangrijker: door te publiceren op weblogs en op specifieke fora krijg je bekendheid. Maar hoe schrijf je teksten die bijdragen aan je profiel? Ik kan je leren om systematisch teksten te schrijven die zowel persoonlijk als informatief zijn voor je lezers.
  • Helpdeskmedewerkers merken dat hun mails alleen maar leiden tot ‘het leed dat bellen heet’: ze leren preciezer formuleren, zodat mensen echt antwoord krijgen op hun vragen.

Voorkom dat kennis wegzakt!
Een veelgehoorde klacht is: na twee dagen training ga ik vol goede moed aan de slag met mijn teksten, maar na een maand ben ik alle goede tips alweer vergeten.

Die klacht is vaak terecht. Het kost erg veel moeite om opgedane kennis vast te houden.
Ik besteed op twee manieren aandacht aan dit probleem.

Ten eerste zorg ik dat ook leidinggevenden de training volgen, samen met hun medewerkers. Zo doen ze gemeenschappelijk ervaringen op. Ook ontwikkelen ze een bepaalde methode die op de werkvloer zeer bruikbaar is.  Ten tweede besteed ik aandacht aan het maken van plannen om alle voornemens op schrijfgebied levend te houden.

Wil je meer informatie? Dat kan altijd: mail naar info[at]tannydobbelaar.nl of bel 06 143 196 55

Informatie over open trainingen van Marjan Slob & Tanny Dobbelaar? Abonneer je op de nieuwsbrief.